środa, 15 lipca 2015

Najprostsze sposoby na smaczne, zdrowe i niskokaloryczne sosy

Tłuste sosy to przy wszystkich fast foodach i słodyczach najgorszy wróg zgrabnej sylwetki.
Jednak niektóre dania aż się proszą, aby dodać do nich choć trochę aromatycznego sosu, który jeszcze uświetni końcową potrawę. Nie mówię już nawet o takich oczywistych daniach jak makaron z sosem, ale np. o warzywach czy mięsie. Dobry sos wspaniale podkręca smak potrawy i jej wygląd, dobrze łączy jej składniki i sprawia, że posiłek jest bardziej sycący. Dlatego warto pomyśleć o zdrowych alternatywach dla typowych tłustych sosów, na bazie mąki czy śmietany.
I dziś przedstawiam Wam moje ulubione sposoby!


SOSY NA BAZIE:

-JOGURTU NATURALNEGO - Jogurt to mój absolutny ulubieniec. Do robienia sosów najczęściej wybieram ten raczej rzadszy, bardziej płynny. Ale nawet typu greckiego się sprawdzi.

-czosnkowy - do jogurtu dodaję rozdrobniony czosnek, paprykę słodką i ostrą, mieszam i odkładam do lodówki, żeby smaki się przegryzły. Idealny do mięs, ale także do maczania w nim surowych warzyw, np. pokrojonych w słupki marchewek czy frytek z selera, pietruszki czy zwykłych ziemniaków

-tzatziki - do jogurtu dodaję przeciśnięty przez praskę czosnek, oregano i pieprz. Na tarce o grubych oczkach ścieram ogórka. Odciskam z niego wodę i dodaję do jogurtu. Odkładam do lodówki, żeby smaki się mogły przegryźć. Sprawdza się w tych samych przypadkach co sos czosnkowy

-curry - najczęściej dodaję go do ryżu, po jest przepyszny i sprawia, że nawet niewielka porcja ryżu staje się baaardzo sycąca. Do jogurtu dodaję curry i opcjonalnie kurkumę. Ryż wrzucam na patelnię, podlewam niewielką ilością wody, czekam aż się zagrzeje, nabieram trochę na łyżkę i mieszam z sosem. W ten sposób hartuję ryż, dzięki czemu po wylaniu na patelnię on się nie zważy. Po zahartowaniu wylewam wszystko na patelnię i na minimalnym ogniu wszystko razem mieszam. Po chwili jest gotowe. To też bardzo dobry sposób jeśli został nam ryż czy kasza z dnia poprzedniego



-PRZETWORÓW Z POMIDORÓW - Nie tylko ketchup, w którym najczęściej znajduje się mnóstwo cukru i konserwantów, może być dobrym sosem! Pomidory mają bardzo mało kcal, więc również sosy z nich mogą być bardzo niskokaloryczne. A że przetwory z pomidorów możemy dostać w każdym sklepie, a ich smak jest powszechnie lubiany, warto pokombinować z sosami z nich!

-Pomidory z puszki potrafią nam naprawdę uratować czasami skórę, kiedy lodówka świeci pustkami. Warto je zawsze mieć na zapasie w szafce. Z różnych firm mogą różnie smakować, mamy też do wyboru krojone, całe i rozdrobnione.
Ja już nauczyłam się mieć zawsze na czarną godzinę dwa rodzaje w szafce.
Możemy z nimi szybko wyczarować pyszne spaghetti, wystarczy wtedy na patelni podsmażyć czy poddusić mięso i zalać je pomidorami, dodając swoje ulubione przyprawy, a następnie dołożyć do tego ugotowany
makaron.

-Przecier pomidorowy u mnie sprawdza się najczęściej w takich sytuacjach jak pomidory z puszki. Niesamowicie smaczny jest także sos do mięsa na jego bazie. Wystarczy na patelni zeszklić cebulkę i czosnek, wlać przecier, dodać ulubione przyprawy i chwilę razem dusić

-Koncentrat pomidorowy ponieważ jest gęstszy niż inne przetwory z pomidorów, świetnie łączy składniki potrawy, ja go lubię używać jako dodatek do mieszanki warzyw, przez co stają się one niezwykle sycące.
Wystarczy do usmażonych na wodzie na patelni warzyw dodać kilka łyżek koncentratu i wymieszać

-Sok z pomidorów takiej dobrej jakości, bez zbędnych dodatków w postaci cukru i konserwantów, możemy dolać do sosu do spaghetti czy np. sosu czosnkowego, aby podkręcić jego smak



-WARZYW - Zmiksowane warzywa mogą być pysznym sposobem na sos!

-Pesto czyli zielony sos, którego pierwotnie głównym składnikiem jest bazylia. Przepisów na pesto jest bardzo wiele, można kombinować z dodatkami, więc każdy może wybrać opcję dla siebie. Świetnie sprawdza się do makaronów, można też kupić gotowe, ale wiadomo, domowe są najlepsze i najzdrowsze!

-Miksowane warzywa to mój absolutny ulubieniec. Wystarczy do blendera wrzucić pomidora, paprykę, trochę cebuli i dolać wodę. Ilość wody jest zależna od tego, jak gęsty chcemy mieć sos. Dodajemy ulubione przyprawy i mamy pyszny sos do makaronu, mięsa, czy nawet, jak zrobimy rzadszy, to po podgrzaniu mamy pyszny krem z warzyw! Innymi fajnymi opcjami są:
krem z groszku i brokuł
krem z marchwi i pietruszki (słodki w smaku)
krem z kalafiora
krem z buraka
Świetnie się sprawdzają także upieczone wcześniej warzywa.
Najlepsze jest to, że możemy dowolnie kombinować ze składnikami i formą sosu :)



Zapraszam na mojego instagrama - www.instagram.com/fitujemy
Napisz do mnie! E-mail: natalianalepa@o2.pl

Pozdrawiam,
Natalia

17 komentarzy:

  1. Mój ulubiony to czosnkowy <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajny ten przepis z curry :) Polecam też jogurt z łyżeczką musztardy dijon, ząbkiem czosnku + przyprawy.
    Zapraszam do mnie: http://takeyourbaggage.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomysłowe z tymi warzywami! A z pozostałych uwielbiam czosnkowy, za to pesto nigdy nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Korzystam praktycznie z identycznych przepisów na sos curry i czosnkowy :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ten pomidorowy zamierzam wypróbować :D z pomidorów z puszki:)

      Usuń
  5. O proszę, ten warzywny brzmi ciekawie ;) u mnie głównie królują sosy pomidorowe, jednak ostatnio jakoś mi się przejadły i smutek ogarnął me serce 😢 czas poszukać nowych inspiracji ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. sos z pomidorów z puszki i zmiksowane warzywa to moi faworyci ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. ooo mamo zabieram te informacje na darmowy Fooder http://tiny.cc/fooder

    OdpowiedzUsuń
  8. Sosy pomidorowe w każdej postaci!;) a pesto polecam spróbować zrobić z natki pietruszki;)

    OdpowiedzUsuń
  9. O tak, sosiki nie muszą być tuczące :) uwielbiam wprost tzaziki <3 czosnkowy i pesto też na propsie

    OdpowiedzUsuń
  10. Kocham pesto :) nie wiem czemu, ale bardzo lubię je robić jesienią/zimą, bo dodaję wtedy więcej ostrych przypraw i miło rozgrzewają :)
    Ja najczęściej robię sosy na bazie jogurtu greckiego, uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja jako sos lubię domowy keczup lub po prostu troch ę oliwy z oliwek :) A tzaziki uwielbiam, najadłam się go w Grecji :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Fajne pomysły nie wszystkie załam :) wiec się przydadzą :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam

    mam pytanie odnośnie odżywek białkowych. Jakiś czas temu schudłam i zamierzam przejść na "recovery" , zależy mi przede wszystkim na odzyskaniu sił.nie mam pojęcia od czego zacząć by nie poszło w tłuszcz.. Zastanawiam się między : https://www.fbb.pl/olimp_provit_80_700g_ids_1272_1 a tymi http://www.shapeit.pl/produkty Czy byłabyś mi wstanie doradzić? byłabym bardzo wdzięczna

    Pozdrawiam serdecznie :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardziej polecam produkty z olimp bo sama korzystałam i byłam zadowolona :)

      Usuń
  14. dziękuję za szybką odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń