czwartek, 2 kwietnia 2015

Jeśli czujesz się słabo/sennie - ZBADAJ SWÓJ POZIOM ŻELAZA!

Na uczucie osłabienia, senność, brak energii i chęci do działania skarży się większość ludzi.
Wiadomo, każdy może mieć gorszy dzień, spowodowany choćby brakiem odpowiedniej ilości snu poprzedniej nocy, czy po prostu spadkiem humoru - zdarza się. ;)

Najczęściej popełniane grzechy, które sprawiają, że tak możemy się czuć opisywałam już TUTAJ, więc gorąco Was zapraszam do przeczytania.

Jeśli jednak ten stan dopada nas codziennie, pomimo, że nie popełniamy takich błędów, warto wybrać się na badania krwi i określić... CZY NASZ POZIOM ŻELAZA JEST ODPOWIEDNI.
To właśnie NIEDOBÓR ŻELAZA może być powodem naszego osłabienia!

ROLA ŻELAZA W NASZYM ORGANIZMIE:

-wchodzi w skład wielu białek;
m.in .hemoglobiny, więc jego niedobór grozi anemią
-pomaga walczyć z wolnymi rodnikami
-konieczne dla dobrej pracy układu odpornościowego i nerwowego

OBJAWY NIEDOBORU ŻELAZA:

-osłabienie
-ciągła senność
-brak energii i chęci do działania
-zawroty głowy
-przygnębienie
-niedokrwistość (anemia)
-nieładny wygląd, osłabienie skóry, paznokci i włosów
-bladość skóry
-osłabienie układu odpornościowego
-robienie się zajadów
-problemy z koncentracją i zapamiętywaniem
-duszności, szybkie łapanie zadyszki

NAJBOGATSZE  ŹRÓDŁA ŻELAZA:

-mięso - drób i czerwone, np. wołowina
-wątróbka
-jajka
-buraki
-rośliny strączkowe
-orzechy

Aby przyswoić z pokarmów żelazo, należy spożywać je w obecności witaminy C (papryka, brokuły, pietruszka, cytryny, kalafior, brukselki,  truskawki, kiwi itd.).

Są też produkty, które utrudniają wchłanianie żelaza - szczawiany, np. szpinak.

Więc tutaj, jak zawsze, mamy kolejny dowód, że dieta MUSI być odpowiednio ZBILANSOWANA :)

KTO SZCZEGÓLNIE MUSI ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA ŻELAZO?

My, KOBIETY.  Niestety, ale niedobór żelaza najczęściej dotyka kobiet, co jest spowodowane krwawymi miesiączkami. Dodatkowo,  każda kobieta w ciąży musi wiedzieć, że odpowiednia ilość żelaza jest konieczna by dziecko mogło się prawidłowo rozwijać.


Obiad bogaty w żelazo? Proszę bardzo!
Chuda polędwiczka wołowa w przyprawach i soku z cytryny+kasza jaglana+brokuły  :)




Tak więc, kto jeszcze tego nie zrobił w ostatnim czasie, niech koniecznie uda się na badania krwi!
Nawet jeśli nie dotykają Cię wyżej opisane objawy;)
Dbajmy o swoje zdrowie!
Pozdrawiam:)



P.S. Mam jeszcze do Was pytanie, jakie posty chcielibyście zobaczyć na moim blogu? Czekam na propozycje w komentarzach! :)

30 komentarzy:

  1. Chętnie poczytalabym o tym jakie sniadanka zabierasz do szkoły, zainspirowalabym się, bo uwielbiam zdjęcia twoich posiłków <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Chętnie poczytalabym o tym jakie sniadanka zabierasz do szkoły, zainspirowalabym się, bo uwielbiam zdjęcia twoich posiłków <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. super, dziękuję, na pewno taki post zrobię! :)

      Usuń
  3. Dokładnie tak jak piszesz, 2 lata temu czułam się ciągle senna, ledwo wstawałam,a juz mi się chciało spać z powrotem, była to własnie anemia, poziom żelaza miałam 7. W tej chwili mam 27, to dalej dolna granica, ale nie biorę żelaza. Nie wiem, skąd ta anemia, bo całe życie staram się zdrowo odżywiać...Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czasami jakiś błąd nieświadomie popełniamy i tak to już wtedy jest. Ja również pozdrawiam! :)

      Usuń
  4. Ja walczę z anemią już od kilku miesięcy... Może nie jest to jakaś bardzo poważna; żelazo miesiąc temu 25, teraz podniosło się do 52, ale przy 6-7 treningach tygodniowo było mi strasznie ciężko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przetrenowanie też nie jest dobre;/ walczymy dalej! :)

      Usuń
  5. niestety ja borykalam sie z anemia lata ze wzgledu na niejedzenie miesa, niedobory byly znaczne mimo jedzenia ogromnych ilosci zielonych warzyw i innych bogatych w zelazo wynalazkow... jedyne co mi pomagalo to tabletki :/ ale to tez ze wzgledu na obfite miesiaczki... niestety siostra ma dokladnie ten sam problem :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja gdy przez kilka miesięcy nie jadłam mięsa, też czułam się słabo ;/ ale gdy mięso jem w dużych ilościach od wakacji i czuję się znakomicie. Dieta bezmięsna po prostu nie dla mnie :P

      Usuń
  6. Kawa niestety wypłukuje żelazo...chyba...czy magnez? Sama nie wiem już :(

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja nie jem mięsa,ale jakoś staram się uzupełniać to żelazno.Póki co nie czuje się tak bardzo źle,ale czasami dopada mnie takie osłabienie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie przy niejedzeniu mięsa nie jest łatwo o dobry poziom żelaza niestety ;/

      Usuń
  8. Mi swego czasu wyszlo na badaniach ze mam malo zelaza. Dostalam fajny preparat: szelazo jako suplement. I terax gdy czuje sie oslabiona, to sie tyk ratuje. Lekarz powiedział tez ze przy duzej ilosci cwiczen, potrzeba wiecej zelaza, wiec warto o nie zadbac:-)

    OdpowiedzUsuń
  9. Niedobór żelaza jest dość powszechnym problemem, jednak wszelkie suplementy trzeba brać zgodnie z zaleceniem lekarza, bo jej przedawkowanie jest naprawdę groźne. W normalnych przypadkach dobrze zbilansowana dieta pokrywa zapotrzebowanie - chociaż jak sama piszesz - u kobiet i to jeszcze ćwiczących jest dużo większe zapotrzebowanie na żelazo :D. Kompozycja obiadowa jak dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Dokłądnie najważniejsza jest zbilansowana dieta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kolejny powód, żeby takiej pilnować ! :)

      Usuń
  11. Super obiad :) Fajnie, że pokazałaś jak praktycznie przygotować posiłek pełen żelaza :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja ostatnimi czasy kocham kaszę. Na śniadanie, na obiad, pewnie na kolację też bym jadła, ale bez przesady :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Badałam w zeszłym roku ze względu na częste zasłabnięcia, wyszedł mi poziom bardzo dobry na szczęście :)

    OdpowiedzUsuń
  14. jakoś miesiąc temu robiłem morfologie, aż sobie zaraz sprawdzę z ciekawości poziom żelaza;p ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. koniecznie, warto wiedzieć na czym się stoi :D

      Usuń
  15. Brokuły uwielbiam! Mogłabym jeść codziennie, zwłaszcza z sosem domowej roboty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oojjj ja też i chyba dosłownie codziennie je jem <3

      Usuń
  16. Mi chyba brakuje żelaza niestety, ponieważ mam te obiawy :/
    Pozdrawiam,
    fit-healthylife.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń