środa, 25 lutego 2015

Odżywki białkowe - wszystko w jednym miejscu, moja odżywka

Wszyscy wiemy, jak ważne jest w naszej diecie białko (nie tylko dla osób ćwiczących).
Ja też pisałam już dwa posty na temat białka:
BIAŁKO W DIECIE i
CO SIĘ STAŁO JAK NIE JADŁAM BIAŁKA
Było też już wiele przepisów, gdzie szczególną uwagę zwracam na ilość białka. 
Jednak czasami, wspomagam się odżywką białkową.

Dlaczego?:
-dla wielu osób wydaje się konieczna, aby dobić do odpowiedniej ilości białka
-z wygody
-po prostu pasuje mi jej smak (dość specyficzny, ale bardzo mi odpowiada)
-znajduje ona zastosowanie w wielu przepisach
-jest to białko łatwo przyswajalne
-gdy nie mamy ochoty na mięso/ryby/twarogi możemy pokombinować z odżywką
-wymieszana z mlekiem i np. bananem, tworzy pyszny szybki posiłek, także potreningowy

Białko to jedynie sposób, by pomóc sobie zbilansować dietę. Samo jedzenie białka nie wyrobi nam mięśni, nie spali tłuszczu, nie uczyni z nas greckich bogów - PAMIĘTAJMY :)
Białko serwatkowe, które jest najbardziej popularne, pochodzi z mleka, oprócz niego dostępne jest także białko wołowe ''wołowina w proszku'', białko sojowe (dla wegetarian), białko drobiowe (bardzo mało znane, stosunkowo drogie). Jednak zarówno białko wołowe, jak i białko sojowe i drobiowe,są powszechnie komentowane i na ich temat jest wiele opinii. Do wołowego często dodawane są różne suplementy, których nie każdy chce spożywać i jest stosunkowo drogie. Sojowe jest podejrzewane o niepełny skład aminokwasów i słabe działanie, ale jego średnia cena jest dużo niższa niż innych odżywek. Drobiowe natomiast produkuje niewiele firm i mało się o nim mówi.


Na podstawie metod otrzymywania białka, wyróżniamy 3 rodzaje odżywek:

-koncentrat  (ja właśnie jego używam) - najpopularniejsze, ilość białka na 100g wynosi ok.70-80g

-izolat - posiada większą ilość białka (nawet 90 na 100g), dobry dla osób nietolerujących laktozę, gdyż większość jej nie zawiera

-hydrolizat - mało popularny przez wysoką cenę, białko jest już rozbite na pojedyncze aminokwasy, przez co wchłania się maksymalnie szybko





 
Ja używam odżywki z firmy Olimp, 100 % Naturalny Koncentrat Białka.
Nie ma ona żadnych substancji słodzących, chemicznych, co jest raczej stałym dodatkiem do odżywek białkowych, w celu poprawienia ich smaku. 
Na rynku mamy ogromny wybór odżywek białkowych, w różnych smakach (czekoladowe, waniliowe, o smaku dowolnego ciasta, truskawkowe itd.), więc można zaszaleć :)



JAK WYBRAĆ BIAŁKO?
Jeśli szukasz odżywki dla siebie, myślę, że ten post może pomóc :) 
Ja wybrałam białko, którego skład najbardziej mi odpowiada (czyste białko), jest łatwo przyswajalne i cena ok (na internecie możemy kupić za nawet 60zł).
Wybierając białko, kieruj się upodobaniami i celem, jaki chcesz, żeby pomogło Ci osiągnąć.
Jeśli dopiero zaczynasz treningi, białko będziesz wykorzystywać do owsianek/naleśników, Twoim celem nie są mięśnie jak u Lazara - nawet koncentrat białka serwatkowego wystarczy :)
Nie tolerujesz laktozy - izolat, a jeśli chcesz zaszaleć, zainwestować i mieć jak najszybsze wchłanianie - hydrolizat. Wybierajmy białka z dobrych, znanych firm (np. Olimp, SFD).
Możemy je znaleźć na internecie,w sklepach sportowych (np. Inter Sport, Go Sport, Decathlon), specjalistycznych sklepach, w sklepach ze zdrową żywnością.





Mam nadzieję, że dla poszukujących odpowiedzi, ten post się przyda :)
Pozdrawiam!


25 komentarzy:

  1. Ja uzywam odzywek bialkowych z KFD i oceniam je bardzo dobrze. Wlasnie dzis po raz pierwszy wypróbowalam nowy smak - kokos\wanilia. BAJKA :-)
    Dla osob trenujacych taka odżywka to dobry dodatek do diety :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oo, skoro tak polecasz, a ja taki smak akurat uwielbiam, to chyba się zastanowię nad nią! :D

      Usuń
    2. Olimp i KFD robią swoje białko z surowca, który pochodzi z tego samego miejsca - import z Niemiec. Czyli ta sama jakość, tylko różne ceny. Olimp narzuca na swoje produkty większą marżę, bo musi za coś wielki marketing robić ;)

      Usuń
  2. Ja muszę w końcu zainwestować w odżywkę, jednakże mam teraz dużo wydatków i nie stać mnie by sobie na nią pozwolić, jak tylko uzbieram fundusze to będzie moja :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Planuję teraz zakup waniliowego. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a z jakiej firmy? bo ja się boję syfów w składzie...

      Usuń
    2. Myślałam nad KFD. :)
      Zapraszam do siebie :)

      Usuń
  4. Juznod dluzszego czasu chodzi mi po głowie zakup odzywki bialkowej, dobrze ze o tym piszesz. :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze nigdy odżywki białkowej nie miałam. Ale już wiele razy zastanawiałam się nad kupnem..
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też się długo zastanawiałam nad nią.
      dziękuję i także pozdrawiam!

      Usuń
  6. Sama nie kupiłam jeszcze, ale kilka razy próbowałam i niektóre były naprawdę dobre :) Akurat od kilku lat jestem na etapie 'clean eating' i unikam takich przetworzonych rzeczy i dostarczam białko w mięsku i nabiale. Ale za białko o smaku Oreo (a takie próbowałam) mogłabym się pokroić haha :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nigdy nie jadłam oreo i nie znam tego smaku :P akurat to białko nie jest tak przetworzone, więc spokojnie go używam :) pozdrawiam

      Usuń
    2. Niby jest wysoko przetworzone, ale jeżeli kupisz hydrolizat, to nie ma tam śmieci i niepotrzebnych kalorii, to po prostu czyste białko wydobyte z serwatki

      Usuń
    3. ale co teraz nie jest przetworzone? :P nabiał przecież jest przetworzony także.

      Usuń
  7. Smak tych odżywek bardzo mnie ciekawi, ale jakoś podchodzę do nich sceptycznie, jak i w ogóle do nadmiaru białka w diecie i nie wydaje mi się, aby komuś odżywiającemu się w miarę racjonalnie (nawet na dietach wegetariańskich) groziły niedobory... Ale z ciekawości spróbowałabym jakieś białko o waniliowym czy kokosowym smaku :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. muszą być pyszne te smaki :) a co do niedoboru, to zależy od całego jadłospisu

      Usuń
  8. Kiedyś brałam białko w połączeniu jeszcze z kilkoma produktami. W tym momencie zdrowie mi nie pozwala na taki wycisk jaki sobie wtedy dawałam więc i zapotrzebowanie na składniki spokojnie pokrywam zróżnicowaną dietą.
    Przy regularnym ćwiczeniu i sporym wydatku energetycznym suplementacja jest niezastąpiona.
    Warto znać się na tym i patrzeć czy do konkretnego produktu nie dodają pewnych niechcianych dodatków oraz sprawdzić jaką ma opinie :). Bardzo fajny post :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się, że się podoba :)
      dlatego ja wybrałam białko bez żadnych dodatków

      Usuń
  9. Akurat białka i inne takie rzeczy unikam, mam znajomych którzy jak szaleni jedzą białko - wszędzie do owsianki, do kolacji i obiadu, jakby mogli to by non stop połykali białko we wszelkiej formie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. unikasz białka? dlaczego, w jakim celu? nie wyobrażam sobie unikania białka, przecież to podstawa....

      Usuń
  10. Brak mi jakiejkolwiek wiedzy na temat suplementów odżywek itp. Gdyż nigdy nie byłam ich wielka zwolenniczką...ale zbieram się od jakiegoś czasu nad całkowitym wyeliminowaniem białka zwierzęcego z diety...i chyba takie odżywki białkowe zdałyby egzamin?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. większość rodzajów odżywek też jest pochodzenia zwierzęcego... ale jeśli chodzi o białka roślinne, to ciężko im zastąpić te pełne, zwierzęce. Musiałabyś sprawdzić, czy nie czułabyś się słabo i bez sił.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
    2. Przez 5 lat nie jadłam mięsa zwierzęcego...ale produkty od zwierzęce owszem mleko, jogurty, jajka...itp. Było bezproblemowo :-)

      Usuń